Başkan Şeker Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi’nde Akademik Nitelik ve Sorumlulukları Anlattı
TÜBA Başkanı Prof. Dr. Muzaffer Şeker, Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi’nde 2025-2026 Akademik Yıl Açılış Töreni’nde yaptığı "Akademik Nitelik ve Akademik Sorumluluklar" konuşmasında akademik dünyada kalite anlayışını, bilim insanının toplumsal rolünü ve genç araştırmacıların taşıdığı etik sorumlulukları ele aldı.
Akademik başarı, bir sonuç değil süreçtir.
Konuşmasında akademik niteliğin yalnızca diploma, unvan veya yayın sayısıyla değil, sürekli öğrenme, eleştirel düşünme ve topluma katkı üretme becerisiyle ölçülmesi gerektiğini vurgulayan Prof. Şeker, “Akademik başarı, bir sonuç değil; ömür boyu süren bir süreçtir. Bilim insanı öğrenmeyi asla tamamlamaz, sadece derinleştirir.” ifadesini kullandı. Şeker, üniversitelerin bilgi üretmenin yanı sıra ahlaki rehberlik ve toplumsal dönüşümde öncü kurumlar olduğunu belirterek, akademisyenlerin düşünsel özgürlükle birlikte “hesap verebilirlik” ilkesine sahip olmaları gerektiğini dile getirdi.
TÜBA Başkanı, özellikle genç araştırmacılara hitaben yaptığı konuşmada, bilimsel üretimin hızla arttığı çağımızda yüzeyselliğin ve taklitçiliğin akademik gelişimi tehdit ettiğini belirtti. “Gerçek bilimsel katkı, özgünlükle başlar. Her metnin, her fikrin ardında sabır, emek ve entelektüel dürüstlük olmalıdır.” Prof. Şeker ayrıca akademik etik, referans kültürü ve doğru alıntılama gibi konularda farkındalığın güçlendirilmesinin önemini vurguladı; bilimsel üretimde kaliteyi niceliğin önüne koyan bir anlayışın akademinin geleceği için temel olduğunu söyledi.
Şeker konuşmasında, bilginin ancak toplumsal sorumlulukla anlam kazandığını ifade ederek şunları söyledi: “Bilim insanı, toplumun vicdanıdır. Bilgiyi sadece üretmekle değil, onu insanlık yararına dönüştürmekle de sorumludur.” Etkinlik sonunda Prof. Dr. Muzaffer Şeker’e, Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Rektörü ve öğrenciler tarafından teşekkür plaketi takdim edildi. Katılımcılar, konuşmanın ardından akademik etik, yayıncılıkta kalite ölçütleri ve genç araştırmacı destekleri üzerine sorular yöneltti.