Vefatının 600. Yılında Süleyman Çelebi ve Mevlid Kültürü

Boşnak Geleneğinde Mevlid

Bosna Hersek’te mevlid okuma geleneğinin kökleri Osmanlıların bölgemize geldiği döneme kadar uzanır. Bugün de Boşnak kültüründe Süleyman Çelebi’nin Mevlid’i önemli bir mevki kazanmaktadır. Ali Dede Boşnak, Salih Gaşeviç Efendi ve Reşad Kadiç ve diğer birçok Boşnaklar asırlar boyunca ya kendi mevlidlerini kaleme alırlardı ya Süleyman Çelebi’nin Mevlidini çevirirlerdi. Mevlid okumaları özellikle tekkelerin olduğu, daha doğrusu mutasavvıfların vazifelerini ifa ettikleri bölgelerde yaygındı. Mutasavvıflar, Hz. Peygamber’e (üzerine salat ü selam olsun) ve onun ailesine yönelik özel bir sevgi hissederek mevlid okumaları kendi vazifesi olarak aldılar ve böylelikle mevlid okumaları, diğer bölgelere göre, halk arasında daha ziyade kök salmış oldu. Mevlid; kamu müessese vasfındaki camilerde, müstesna evlerde, tekkelerde, dinî törenlerin cereyan ettiği ve halkın yılda bir toplandığı açık alanlarda okunur. İnsanları ibadette ve beraberlikte bir araya getirdiği ve fırtınalı dönemlere tahammül etmek için güç verdiğinden dolayı mevlid okumaları dinin sesinin kısıldığı dönemde, yani II. Dünya Savaşı’ndan sonraki dönemde büyük bir rol oynadı. Ülkemizde mevlid okumalarını icra etme konusunda başrolü şeyhler ve imamlar üstlendiler.

Prof. Dr. Kazım Hacımeyliç
DOI: 10.53478/TUBA.978-625-8352-50-4.ch22